بدء المحاكمة.. اعترافات صادمة للمتهم بقتل طالبة جامعة المنصورة

  • شارك هذا الخبر
Sunday, June 26, 2022

بدأت اليوم الأحد في مصر، أولى جلسات محاكمة قاتل طالبة جامعة المنصورة نيرة أشرف، الذي أدلى باعترافات جديدة وصادمة، حول الجريمة التي هزت الرأي العام في البلاد والوطن العربي.

وبحسب ما نقلت صحيفة "الوطن"، قال المتهم محمد عادل داخل قاعة المحكمة أمام القاضي، بعد أن اعترف بارتكابه الجريمة وسرد تفاصيل علاقته بالطالبة نيرة أشرف به: "من شهر ونص لقيت واحدة بتهددني وقالت لي هجيبلك رجالة يضربوك ويفضحوك، طبعا أنا اتصدمت والمكالمة دي استمرت ساعة وقالت لي كلام ماينفعش أقوله وكمية تهديدات".

وتابع: "أهلي مكانش عاجبهم الموضوع عشان هم ليهم نظرة، ومرضيتش أدخلهم في الموضوع عشان مكانش عاجبهم الموضوع من الأول ولا هي كانت عاجباهم، وفضلت مصدوم فترة، وجيت في يوم قلت أرد لها الشتيمة اللي هي شتمتها وعملت ميل وردت لها كل الشتايم عشان رد اعتباري بعد ما عملت لي بلوك من كل حتة".

وأردف المتهم: "أنا قعدت فترة مكنتش مصدق إنها هي اللي اتصلت وقالت لي الكلام ده وردت لها كل كلامها، وكانت حاطة في دماغها اني هرجع أطالبها بكل حاجة، وبعتتلي صاحبتها قالتلي لو فتحت بقك وطالبت بحاجة أنا عاملة محضر بكل حاجة وهأذيك وهجبلك ناس لو فتحت بقك وقعدنا نتحايل عليها نقولها مش عايزين حاجة منك ولو على الحاجات اللي كتبتها يعتبر أنت كتبتي زيها فاحنا يعتبر خالصين".

واستطرد: "هي كانت بتقول لأ، وقعدنا 3 شهور نقولها مش عايزين حاجة ولا هنطالب بحاجة وخلاص كل واحد من طريق، ونتقابل في النيابة، ولحد شهر 3 سنة 2021 قلتلها اللي عايزة تعمليه اعمليه..هي أصغر إخواتها وأنا كنت بكلم أهلها واخواتها عشان يحلوا الموضوع ويساعدونا ننهي الموضوع، فقالولي إحنا مالناش دعوة، وأبوها وأمها عملولي بلوك، وإخواتها قالوا إحنا ناس متجوزة ومالناش دعوة وروح اتكلم معاها في الكلية".

وأكمل المتهم محمد عادل: "نيرة راحت اتبلت عليا، وقالت ده اتهجم عليا وكان عايز يتعرضلي والأمن جه ومحدش كان مصدقها عشان الأمن عارفني وعارف إني ماليش في الحاجات اللي بتقول عليها دي، وروحنا بعد الامتحان زي تحقيق كدا، وقال لظابط الأمن أنا معرفوش ده بيطاردني واتقدملي وأهلي رفضوه وبيتهجم عليا وبيتعرضلي في كل حتة وماليش علاقة بيه".

تهمة القتل العمد
وكان المستشار حمادة الصاوي، النائب العام، قد أمر بإحالة المتهم محمد عادل إلى محكمة الجنايات لمعاقبته فيما اتهم به من قتل الطالبة نيرة عمدا مع سبق الإصرار، حيث بيَّت النية وعقد العزم على قتلها، وتتبعها حتى ظفر بها أمام جامعة المنصورة، وباغتها بسكين طعنها بها عدة طعنات، ونحرها قاصداً إزهاق روحها.

وأقامت النيابة الدليل ضد المتهم من شهادة خمسة وعشرين شاهدا، منهم طلاب وأفراد أمن الجامعة، وعمال بمحلات بمحيط الواقعة، حيث أكدوا رؤيتهم المتهم حال ارتكاب الجريمة، وفي مقدمتهم زميلات المجني عليها، اللاتي كن بصحبتها حينما باغتها المتهم، وآخرون هددهم حينما حاولوا الذود عنها خلال تعديه عليها.

وأكد ذوو المجني عليها، وأصدقاؤها اعتياد تعرض المتهم وتهديده لها بالإيذاء لرفضها الارتباط به بعدما تقدم لخطبتها، ومحاولته أكثر من مرة إرغامها على ذلك، مما ألجأهم إلى تحرير عدة محاضر ضده.

وشهدت الجلسة وقبل بدء المحاكمة صراخاً وعويلاً من أسرة نيرة، التي اكتسى وجوه أفرادها بالحزن والألم لفقدان ابنتهم، مطالبين بالقصاص لها، ومعلنين رفضهم تلقي العزاء لحين تطبيق العدالة الناجزة بحق المتهم.

وأجلت محكمة جنايات المنصورة، محاكمة محمد عادل، المتهم بذبح الطالبة نيرة أشرف عبدالقادر، أمام الجامعة، إلى جلسة الثلاثاء المقبل بسبب عدم اطلاع محامي المتهم على القضية.


الوطن